divendres, 3 d’octubre del 2008

Mercenari de la ciència

El nostre personatge d’avui deu tenir uns 60 anys, tot i que n’aparenta, pel cap baix, uns 70. És alt i prim, amb un semicercle de cabells blancs brillants envoltant una prominent calva, que acostuma a amagar sota gorres de bèisbol. La seva edat i el seu aspecte li confereixen un to inconfusible d’autoritat, el qual ell reafirma sovint parlant poc a poc i fent moltes pauses. Una autoritat, però, que es veu en part disminuïda per la quantitat de sobrenoms que la vida li ha anat atorgant, noms com “el viejo”, “el moro mussa”, “matusalén”, o “Dr. Merdes”. Estem parlant, senyors, ni més ni menys que del meu jefe.

El meu jefe és una persona que em fascina i que a dia d’avui, si he de ser honest, em segueix fent una certa por. I quan hi penso no puc més que creure que això, en part, deu ser degut a l’enorme contrast entre ell i els caps que he tingut en les meves feines anteriors. I és que, suposo que degut a una immerescuda carambola de la fortuna, tots els meus jefes anteriors han estat persones que, tot i els seus defectes, he respectat sempre. De tots ells puc dir que eren professionals seriosos, i que, sense buscar una familiaritat o proximitat excessiva, es preocupaven genuïnament pel benestar i desenvolupament professional dels seus subordinats. Gent de qui podies tenir la seguretat que, sempre que treballessis amb responsabilitat i ganes, estarien al teu costat quan ho necessitessis. Gent, en definitiva, de qui m’he pogut fer la pregunta “què tal seria estar al seu lloc d’aquí 30 anys?” sense sentir un calfred glaçat remuntant l’espinada. Lamentablement, no puc dir el mateix del viejo.

No em malinterpreteu, però: m’hi porto bé, amb ell, i de moment no tinc cap queixa seriosa. Suposo que el problema deu ser en gran mesura que jo (igual que a tothom a qui he preguntat) no tinc cap mena de connexió personal amb ell. El pobre, tot s’ha de dir, té unes aptituds socials nul•les: el seu somriure és tan forçat i mecànic que fa empal•lidir el de José María Aznar donant la mà a seguidors a mítings. És capaç de dormir-se, no només quan s’asseu a primera fila d’una xerrada científica, sino quan parla amb tu d’un a un sense ningú més davant. I quan et fa l’ullet després d’una broma et venen ganes d’englopir d’una tongada el pot de dos litres de metanol absolut, per poder oblidar el que has vist i, al mateix temps, enceguir per no tornar-ho a veure mai més. Ara bé, tot això que estic descrivint no són més que símptomes: hi ha d’haver alguna raó més profunda per explicar perquè sóc incapaç de fiar-me d’ell, perquè quan hi parlo mai puc estar tranquil. I no és la edat, he conegut a gent (els meus antics jefes entre ells) d’edats similars amb qui he connectat molt bé. Tampoc pot ser el fet que sigui americà, crec que ja conec prou bé la cultura d’aquest país per entendre la seva gent. I, tot i que pugui ser irritant, tampoc és el fet que la meitat de vegades no sàpiga ni de què em parla: hi ha un munt de casos (em venen al cap ara Chiquito de la Calzada i la meitat dels meus companys de la carrera de física) en qui això és més aviat una virtut. No, després de donar-hi mil voltes, crec que el problema fonamental de l’amic Matusalén és que és un mercenari.

Com tanta gent en aquest país, el moro mussa ha organitzat la seva vida al voltant exclusivament de la seva professió, la ciència. En tot moment, qualsevol altra consideració ha estat secundària. Mai l’ha preocupat, per exemple, viure de port en port sense residència fixa: nascut al Midwest (la regió aproximadament al voltant de Chicago), la feina l’ha portat a viure a Carolina del Nord, Califòrnia, Nova York, i ara Singapur (on és de sabàtic, i no sabem si en tornarà). El nostre amic no ha tingut mai una residència estable real, i el seu pis a Nova York és menys personal i acollidor que el meu, on porto vivint amb prou feines un any. No ha tingut tampoc problemes en deixar de banda a la seva família: divorciat de la seva dona, cansada de no veure’l mai degut a estar sempre al laboratori o de viatge, ha perdut el contacte fins i tot amb els seus fills. Que sàpiga tampoc té amics, i la seva vida social la passa jugant a tennis amb els seus estudiants i psot-docs (jo m’he guardat prou bé de dir-li que sé jugar). I així, el nostre personatge ha anat trencant tota relació humana real, i ha perdut, crec, la capacitat d’entendre o sentir empatia per ningú. L’ànsia i la obsessió per tenir èxit, per dedicar-se a allò que li agrada, l’han portat a una situació en la qual, ara mateix, m’horroritzaria estar d’aquí 30 anys. Ell, però, sembla estar satisfet, i mentre pugui seguir treballant, anirà fent com sempre. Lo qual em fa pensar que més val no intentar jutjar a la gent des del punt de vista dels teus interessos i valors, i que mentre la nostra relació professional sigui profitosa pels dos, doncs la resta poc importa. Ara bé, si qualsevol de vosaltres em veu en una situació així d’aquí 30 anys, francament, agafeu una escopeta i acabeu amb la meva misèria.

12 comments:

Anònim ha dit...

Qué triste...jo.

Anònim ha dit...

Jo crec que és trist des del nostre punt de vista. Però per ells deu ser el més normal del món.
Fa un temps el meu jefe em va dir que durant aquella setmana no vindria a la tarda a l'escola on treballo perquè la seva dona estava fora i s'havia de quedar amb la seva filla de 5 anys. Quan a la setmana següent ja va tornar a venir a les tardes i li vaig preguntar com havien anat les tardes amb la seva filla em va contestar que ostres, no hauria imaginat mai que fos tan dura la feina de la seva dona: treballar al matí i cuidar de la casa i els fills a la tarda. Que se n'alegrava molt de que tot hagués tornat a la normalitat i pogués estar-se les tardes i el dissabte al matí al cole...

Marc M. ha dit...

Donat que vius als USA, i que alla s'hi parla l'angles en abundancia, no m'explico el nom de 'moro mussa'. Es una traduccio lliure d'alguna paraula en angles, o es un malnom que nomes tu fas servir?

Anònim ha dit...

Em recorda profundament al pare de la prota del llibre Una dona difícil. Un personatge tancat en si mateix que no és ni feliç ni infeliç, simplement viu la vida que ha escollit (encara que el que hagi escollit sigui una merda punxada en un pal).

Jo crec que aquest tipus de persona no són infeliços perquè no creuen poder arribar a la felicitat. Potser no l'han descobert mai.

Pere ha dit...

Marc, una cosa curiosa que he descobert aquí és que el món del apodo sembla ser bastant exclusiu dels llatins. Tots els sobrenoms que menciono els utilitzo sobretot amb els meus dos companys espanyols, el de moro mussa se'l va inventar la meva companya post-doc valenciana.

I si, estic d'acord amb pitimini i Isobel: aquesta gent ni s'ho han plantejat, lo de la felicitat. Potser més els hi val.

Marc M. ha dit...

La felicitat esta sobrevalorada. Massa Hollywood, massa finals felicos, massa 'fes el que et fa felic', massa amor romantic. La cerca de la felicitat et pot fer un infelic. La no cerca no et fara infelic. Esteu segurs que el professor Moro Mussa te un problema en aixo?

Pere ha dit...

Marc, estic d'acord amb el que dius, de fet no està ni tan sols clar ben bé què vol dir, la felicitat. Potser la millor frase sobre el tema la va fer el gran filòsof Tonino Carotone, dient "felicita a momenti, e futuro incerto". Suposo que la qüestió aquí més que res és la diferència en els nostres valors i els del sr. mussa, les coses per les quals creiem que val la pena viure. Efectivament a ell no crec que el preocupi, aquest tema, però no puc evitar plantejar-me en què deu pensar, quan està sol a casa. Potser en què farà el dia següent a la feina...

I potser com menys pensis en aquest tema, com més a la teva bola vagis, com menys et preocupis per l'altra gent, més feliç seràs. Potser també seràs un fill de puta, però aquest és un altre tema.

Marc M. ha dit...

Posare un exemple ben demagogic per seguir polemitzant. Pero que consti que ja estic d'acord amb tu, eh Pere? Es pel plare en si. Si el que tu necessites per ser felic es fer una familia, tenir temps per compartir amb la gent que estimes, llavors tens el respecte dels que volen que siguis felic. Mes encara, si el que et fa felic es trencar amb la societat i anar a ajudar nens al Congo, o deixar la parella i la feina i marxar a viure a la muntanya, lluny del soroll munda, o ser un surfer i te'n vas a viure a Hawaii i vols ser lliure i tal i tal, llavors ets digne. Pero si resulta que el que mes t'agrada fer es ciencia i degut a aixo ets mes aviat insocial i perds la familia, llavors et mereixes totes les critiques del mon. Va aixi? Si es aixi, vota ICV i visca el Saura i la Mallol!

Anònim ha dit...

Jo del que estic convençut és que aquest bon home quan estigui a punt de morir-se, el seu últim pensament serà, merda, ja s'acaba i què collons he fet?!?!

Jo crec que la felicitat consisteix en això, arribar a qualsevol punt de la teva vida i dir sí, jo he arribat aquí perquè he volgut i estic content de ser-hi.

Jo crec que aquest home ha tirat cap a la ciència per refugiar-se de la seva vida personal, no com a opció positiva i conscient de forma de vida

Anònim ha dit...

Fascinant debat... Feia temps que DdMir no tenia acció, ai quina nostàlgia! A veure (i que consti que estic d'acord que tenim tots més o menys la mateixa opinió)no és una qüestió de crítiques, el paio ha escollit la seva opció i estic segur que n'està orgullós, probablement si li preguntessin què canviaries si poguessis tornar enrera no sabria què respondre. I efectivament és una opció completament respectable i fins i tot admirable, en cert sentit. El que em passa, però, és que el miro i no puc evitar una certa por que em passi el mateix, i a mi personalment m'horroritzaria estar arribar als 60 com ell (i m'horroritzaria igual arribar als 60 sent un surfer solitari a Hawaii). Però aquesta només és la meva opció personal...

Anònim ha dit...

Olé,Olé...

y yo perdiendome el debate.

DdMiR ha vuelto. El tema es interesante, aunque en mi caso me puedo ver perfectamente como un viejo de 60 años y creo que se parecerá bastante a lo que veo ahora, teniendo en cuenta que tengo 58. Jeje.
No hay que darle más vueltas, la vida se puede vivir de muchas maneras, y valorar las otras cosas que solemos hacer, siempre se hace desde nuestras propias "crencias" entendiodas como "modelo mental" y no como algo religioso. En ese sentido el "Viejo" del cuento igual es capaz de sentirse satisfecho de su vida.

Gisboorne ha dit...

Deu ser el que te viure als EEUU; la pressió sociològica pot arribar a canviar-te fins el punt en el que realment el que et fa feliç i el que tens ganes de fer és això, dedicar la teva vida a la feina. En el fons es una falta de llibertat, crec jo, i no de felicitat...

d